Menu Zamknij

Sterowanie z kierownicy radiem Pioneer w samochodach Opel 4.85/5 (13)

sterowanie z kierownicy

Jeśli masz starszego Opla wyposażonego w kierownicę z przyciskami do sterowania radiem, możesz je bardzo łatwo dostosować do sterowania radiem Pioneer lub Sony. Będzie Cię to kosztować nie więcej niż czteropak. Czytaj więc dalej, jeśli chcesz się dowiedzieć jak samodzielnie dostosować sterowanie z kierownicy radiem Pioneer w samochodach marki Opel

Modyfikacja jest możliwa w Oplach wyposażonych w sterowanie z kierownicy:

  • Opel Vectra B
  • Opel Astra G (czyli II generacja)
  • Opel Omega
  • Opel Corsa
  • Opel Frontera
  • Opel Tigra

i pewnie innych, produkowanych w latach mniej więcej 1995 – 2002.

 

Przeróbka zadziała dla radioodtwarzaczy firmy Pioneer i Sony, ale niewykluczone, że może też być kompatybilna z innymi radiami wyposażonymi w wejście wired remote.

 

 

Trochę techniki:
Jeśli nie interesuje Cię jak działa sterowanie z kierownicy Opla, przejdź dalej.
Piloty montowane w Oplach z tamtych czasów to sprawdzone, proste układy oparte na rezystancji. Dokładnie układ taki nosi nazwę drabinki rezystancyjnej. Oznacza to ni mniej ni więcej, tylko że wciśnięcie określonego przycisku zwiera obwód drabinki za jednym z wielu rezystorów połączonych ze sobą, na wyjściu dając daną rezystancję. Dla każdego przycisku rezystancja będzie inna.
Radio, które sterowane jest tego typu „sygnałem” po prostu reaguje w określony sposób na podłączenie do wejścia danej rezystancji (powodującej spadek napięcia o danej wartości).
Oto cała filozofia.

 

Zaczynamy

Przeróbka będzie przeprowadzona na przykładzie radia Pioneer DEH-2320UB, do którego jak wielu innych Pioneerów, można podłączyć sterowanie z kierownicy za pomocą rezystancji (dotyczy to każdego radia, mającego z tyłu gniazdo minijack 3,5mm, opisane jako W/R od Wired Remote).

Co będzie potrzebne:

  • lutownica z cienkim grotem (wystarczy zwyczajna, tania lutownica ze stacją i stożkowym grotem)
  • 6 rezystorów o wartościach zależnych od funkcji, jakie chcemy przypisać klawiszom (o tym dalej). Idealne będą SMD o rozmiarze 1206.
  • wtyczka minijack stereo (koniecznie stereo!)
  • kilka/kilkanaście centymetrów dwóch kabelków, do wykonania konektora między kostką ISO i radiem
  • kawałek drucika do zrobienia zworki
  • nożyk/skalpel/cokolwiek innego, czym będzie można rozciąć lub zedrzeć kawałek ścieżki (w przypadku pilota z kierownicy 4-ramiennej)
  • trochę cierpliwości przy otwieraniu obudów pilotów

UWAGA: Porada jest podzielona na dwie części, w zależności od rodzaju kierownicy: w wersjach 3 i 4-ramiennych montowano zupełnie różne sterowniki. Dodatkowo w wersji 4-ramiennej, stosowane były dwa rodzaje płytek drukowanych różniące się między sobą położeniem ścieżek. Nazwałem je sobie odpowiednio Typ 1 i Typ2.

 

Krok 1: Demontaż pilotów

Demontaż pilotów to pierwszy krok. Zdejmujemy poduszkę i odkręcamy piloty z kierownicy. Zadanie jest bardzo proste, nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia – wystarczą dwa kluczyki TORX. Ten filmik pokazuje w jaki sposób łatwo się do nich dostać:

 

Krok 2: Wylutowanie rezystorów w pilotach

Kiedy już mamy już wymontowane sterowanie z kierownicy, zdejmujemy obudowy pilotów i odlutowujemy rezystory SMD podgrzewając je przy obydwu punktach lutowniczych.

Na schematach rezystory do usunięcia zaznaczone czerwonymi kółkami (oczywiście te same mają być usunięte zarówno pod sterowanie z kierownicy Pioneer jak i Sony):

Kierownica 4-ramienna:

Opel sterowanie z kierownicy pioneer

UWAGA: W przypadku tej kierownicy były stosowane dwa rodzaje płytek drukowanych, o różnym układzie ścieżek. Poniżej są schematy obydwu, nazwałem je Typ 1 i Typ 2. Przed zabraniem się za modyfikacje, przyjrzyj się dokładnie układowi ścieżek w swoich pilotach i wykonaj przeróbkę zgodnie z odpowiednim schematem.

pilot prawy (source/off, VOL-, VOL+) – usuwamy 3 rezystory i rozcinamy jedną ścieżkę:

sterowanie z kierownicy

sterowanie z kierownicy astra

 

pilot lewy (band, next, prev) – usuwamy 4 rezystory:

sterowanie z kierownicy vectra
w Typ 2 dodatkowo rozcinamy jedną ścieżkę:

sterowanie z kierownicy sony

 

 

Kierownica 3-ramienna:

opel kierownica sport 3 ramienna pilot

pilot prawy (source/off, VOL-, VOL+) – usuwamy 3 rezystory i rozcinamy jedną ścieżkę:

sterowanie z kierownicy pioneer

pilot lewy (band, next, prev) – usuwamy 4 rezystory i także rozcinamy ścieżkę:

sterowanie z kierownicy opel

Po wylutowaniu zbędnych rezystorów, możemy zabrać się za montaż nowych.

 

Krok 3: Wybór funkcji dla radia Pioneer i Sony

Aby pod odpowiednimi klawiszami mieć odpowiednie funkcje, musimy wybrać właściwe wartości rezystorów.

Oto wybór funkcji radia Pioneer i Sony:

pioneer sony pilot wartosci

Jak widać w tabeli, wartości dla najważniejszych funkcji są podobne w obydwu firmach, więc teoretycznie pilot Sony powinien działać z Pioneerem i na odwrót. Najważniejszą różnicą są dwie pierwsze funkcje: OFF i Source – w Pioneerze odpowiada za to jeden przycisk (po jednym kliknięciu zmienia się źródło, a po przytrzymaniu przycisku przez min. 2 sekundy radio się wyłącza), a w Sony są to dwie osobne funkcje.

Przykładowy wybór funkcji radia Pioneer:
source/off pod klawiszem o – 1,2k
vol – pod klawiszem – – 24k
vol + pod klawiszem – 16k
tune up/next pod klawiszem -> – 8,2k
tune down/prev pod klawiszem <- – 11k
band/escape pod klawiszem strzałki w górę – 62k

 

Jak widać w tabeli, wartości rezystorów niekoniecznie są z szeregu, ale na szczęście radio ma pewną tolerancję rezystancji dla każdej z funkcji, więc można spokojnie dobrać dowolny rezystor z podanego w tabeli zakresu.

 

Krok 4: Wlutowanie nowych rezystorów

Po wybraniu funkcji np. dla radia Pioneer sterowanie z kierownicy wymaga wlutowania nowych rezystorów.

Na schematach są zaznaczone miejsca, w których powinny być wlutowane rezystory odpowiadające poszczególnym przyciskom i funkcjom.

Czyli np. dla pilota Typ1, pod chcąc mieć pod przyciskiem z kółeczkiem funkcję wyłączenia radia i/lub zmiany źródła, wlutowujemy w miejsce rezystora off:

  • dla Pioneera rezystor o wartości 1,2kOhm
  • dla Sony zwykłą zworkę (kawałek drucika) jeśli chcemy przyciskiem wyłączać radio, albo rezystor 2,2kOhm jeśli chcemy nim zmieniać źródło

Analogicznie postępujemy z pozostałymi rezystorami.

 

Kierownica 4-ramienna:

opel sterowanie pioneer

pilot prawy (source/off, VOL-, VOL+) – oprócz wlutowania rezystorów, konieczne jest zwarcie ze sobą obydwu przewodów czerwono-niebieskich:

pioneer sterowanie z kierownicy

sterowanie radiem z kierownicy

pilot lewy (band, next, prev)

pioneer sterowanie z kierownicy

opel sterowanie z kierownicy sony

 

Kierownica 3-ramienna:

opel kierownica 3 ramienna

pilot prawy (source/off, VOL-, VOL+) – oprócz wlutowania rezystorów, konieczne jest zwarcie ze sobą obydwu przewodów czerwono-niebieskich:

sterowanie radiem z kierownicy opel

pilot lewy (band, next, prev) – tu również oprócz wlutowania rezystorów, konieczne jest wykonanie zworki:

sterowanie radiem z kierownicy astra

Po zakończeniu lutowania wkładamy sterowniki do obudów. W przypadku użycia standardowych rezystorów, trzeba uważać podczas składania, żeby nie docisnąć przypadkiem któregoś rezystora przyciskiem, o co nietrudno. W razie potrzeby należy albo odgiąć rezystor, albo podszlifować przycisk od spodu, a najlepiej jest po prostu używać rezystorów SMD), podłączamy do kostek w kierownicy, potem do radia za pomocą wtyczki minijack stereo (koniecznie stereo) i cieszymy się eleganckim sterowaniem z kierownicy.

 

FAQ

Na koniec dodaję jeszcze kilka informacji, które mogą Ci się przydać w czasie wykonywania przeróbki:

 

  • Jak zlutować konektor RADIO->ISO?

    jack-tip-sleeve

Do wtyczki lutujemy dwa przewody – do pinów które są zaznaczone na powyższym obrazku.
Przewód przylutowany do TIP, musi zostać spięty w kostce ISO z przewodem niebiesko-czerwonym. 
Przewód przylutowany do SLEEVE, musi zostać wpięty w kostce ISO z brązowym (masa)

W większości przypadków wystarczy samo podłączenie TIP z niebiesko-czerwonym, bo radio i tak bierze masę z kostki ISO, ale warto to sprawdzić przez zalutowaniem wtyczki – różnie to w życiu bywa.

 

  • Jak podłączyć sterowanie radia z kierownicy za pomocą konektora RADIO->ISO?

Gniazdo sterowania z kierownicy zawsze jest na tylnej ściance radia, ale w zależności od modelu może być w różnych miejscach. Jeśli ktoś będzie miał problem ze znalezieniem, wystarczy rzucić okiem do instrukcji obsługi, albo podać model radia w komentarzu i zapytać – pomogę.

Pioneer zawsze oznacza gniazdo sterowania symbolem W/R (Wired Remote):

jak podłączyć sterowanie radia z kierownicy

Sony nie zawsze stosuje jakieś specjalne oznaczenia, ale najczęściej gniazdo wyróżnia się niebieskim kolorem, więc łatwo je namierzyć:

jak podłączyć sterowanie radia z kierownicy

 

  • Jak podłączyć podświetlenie przycisków w kierownicy?

Jeśli po zmontowaniu wszystkiego do kupy nie działa podświetlenie przycisków w kierownicy, trzeba odnaleźć w wiązce radia przewody REMOTE lub ANTENNA (ma się na nim pojawić 12V po włączeniu radia) i spiąć go w kostce ISO z przewodem SZARYM (odpowiadającym właśnie za podświetlenie przycisków)

 

  • Jak znaleźć nietypowe rezystancje lub upewnić się, że te wybrane przeze mnie działają?

Okazuje się, że nie wszystkie modele reagują daną funkcją na tę samą rezystancję (np. w modelu Pioneer 4000UB pod klawiszem vol+ należy wstawić 18k zamiast 16k, a w Sony zdarzają się nawet większe rozbieżności), więc przed rozpoczęciem lutowania, proponuję podłączyć po kolei każdy rezystor do wejścia W/R w radiu (wystarczy włożyć do niego wtyczkę minijack ze zdjętą osłonką i przykładać rezystory do blaszek TIP i SLEEVE) i upewnić się, że nastąpi reakcja.

Jeśli radio nie reaguje na którąś z wartości we właściwy sposób, trzeba poszukać odpowiedniej rezystancji. Najlepiej zrobić to za pomocą precyzyjnie regulowanego potencjometru (takiego jak na zdjęciu poniżej) o zakresie do 100 kOhm.

Podłączamy go do wtyczki (TIP i SLEEVE), włączamy radio i zaczynamy powoli kręcić potencjometrem. Kiedy radio zareaguje funkcją, której szukamy, odłączamy potencjometr, podłączamy go do miernika i sprawdzamy jaką ma rezystancję. Może się okazać, że będzie to wartość bardzo nietypowa (np. 19,2), więc sprawdzamy w szeregu rezystancji jaka wartość jest najbliższa tej, którą zmierzyliśmy:

Szeregi rezystancji (źródło: http://pl.wikipedia….g_warto%C5%9Bci)
E3 10, 22, 47
E6 10, 15, 22, 33, 47, 68
E12 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82
E24 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20, 22, 24, 27, 30, 33, 36, 39, 43, 47, 51, 56, 62, 68, 75, 82, 91

(W przypadku tradycyjnych rezystorów, najczęściej w sklepach można dostać wartości z szeregu E12, a w przypadku SMD nie powinno być problemu z E24)

Załóżmy, że lutujemy rezystory tradycyjne, więc wybieramy z szeregu E12: 18 lub 22 – obydwie dość odległe od naszego 19,2, więc trzeba się upewnić, że radio na jedną z tych wartości będzie reagowało tak jak chcemy. W tym celu ustawiamy na potencjometrze kolejno wartości 18 i 22, podłączamy do radia i sprawdzamy, czy reaguje poprawnie. Jeśli tak, sprawa jest załatwiona – wybieramy wartość przy której reaguje i wlutowujemy do pilota.
Jeśli jednak żadna z dwóch rezystancji nie wywołuje pożądanej reakcji, sprawdzamy, wartości z szeregu E24 (czyli w tym przypadku 18 i 20). Jeśli któraś z tych wartości będzie OK, musimy się rozejrzeć za sklepem, w którym będzie możliwe ich kupienie.

 

  • Jak przylutować nowe diody?

Przy okazji dla jasności wrzucam oznaczenia polaryzacji diod led. Wlutowujemy je szeregowo. Przy zmianie podświetlenia nie trzeba dodawać do diod rezystorów, bo odpowiednie są już wlutowane w płytkę

opel podświetlenie led diody

 

Masz pytanie, które nie znalazło się na tej liście? Śmiało pytaj w komentarzach.

Komentarze

Oceń: