Czas na kolejny opis przeróbki fabrycznego sterowania radiem. Tym razem będzie to sterowanie z kierownicy Peugeot i Citroen. Przeróbka dotyczy bardzo popularnego pilota montowanego w wielu Peugeotach i Citroenach i oczywiście będzie dostosowywać go do sterowania radiem Pioneer lub Sony.
Od razu na wstępie zaznaczę, że sterowanie z kierownicy Peugeot wymyślił w najprostszy możliwy sposób. Przeróbka tego pilota jest najłatwiejsza ze wszystkich, które dotychczas opisywałem, dużo prostsza od trudnej przeróbki pilota Renault, średnio skomplikowanej pilota Opla i całkiem prostej pilota Forda. W przypadku sterowania Peugeota i Citroena nie trzeba nawet otwierać pilota jeśli chcemy go zastosować w samochodzie innej marki. Jeśli chcemy używać go w oryginalnej konfiguracji, trzeba jedynie podłączyć przewody bezpośrednio do wyprowadzeń wewnątrz obudowy.
Jak działa sterowanie z kierownicy Peugeot i Citroen
Grupa PSA używała wspólnego pilota montowanego na kolumnie kierownicy, po prawej stronie. Całkiem podobnie, jak Renault. Sam pilot ma też bardzo podobną konstrukcję do tego z Renault, ale w tym wypadku Francuzi byli bardziej przytomni podczas projektowania i postanowili nie komplikować sobie życia.
Powstał dzięki temu pilot z 5 przyciskami, rolką i 8 wyprowadzeniami. Mnogość wyprowadzeń może sugerować, że łatwo nie będzie (zwłaszcza pamiętając jak dziwacznie działały w Renault), ale sprawa okazuje się ostatecznie banalnie prosta.
Jedno z wyprowadzeń, to wspólna dla wszystkich przycisków „masa”, a każdy przycisk zwiera do niej tylko jedno wyprowadzenie z kostki. Rolka działa na 3 stykach, które są zwierane z masą, ale też ze sobą. Nie ma wewnątrz rezystorów czy innych elementów elektronicznych. Dzięki takiej prostocie układu, cała przeróbka ogranicza się do:
- zorganizowania kawałka uniwersalnej płytki drukowanej,
- przylutowania do niej odpowiednich rezystorów,
- podpięcia płytki do odpowiednich pinów,
- z drugiej strony podpięcia płytki do radia kabelkiem jack (jak go zlutować dowiesz się w tej poradzie)
Mało tego – w tym pilocie można wykorzystać też rolkę np. do przełączania źródła dźwięku, a przycisk SRC wykorzystać do innej funkcji (mute, on/off, display, band).
Modyfikacja
Pacjentem jest masowo stosowany w Citroenach i Peugeotach pilot o numerze katalogowym 6242Z6. Wygląda tak:
Na tylnej ściance pilota są dwa nieopisane przyciski, służące do sterowania głośnością. Założyłem, że górny to VOL+, a dolny to VOL-
Na potrzeby tej porady ponumerowałem piny wyjściowe w kolejności jak na zdjęciu:
Dla pewności zbliżenie:
Teraz rozpiska przycisków zwierających do masy poszczególne piny:
PIN | FUNKCJA |
1 | next (>>) |
2 | vol + |
3 | src |
4 | vol – |
5 | prev (<<) |
6 | GND (masa) |
7 | scroll |
8 | scroll |
Oto cała wiedza na temat pilota, jakiej potrzebujemy do wykonania modyfikacji.
Płytka z rezystorami
Przeróbkę zaczynamy od wyboru funkcji, które pilot ma obsługiwać. Standardowo wybieramy te obsługiwane domyślnie, czyli zmiana utworów/stacji w przód i w tył, regulacja głośności i wybór źródła dźwięku. W przypadku tego pilota można wykorzystać jeszcze rolkę, tyle że jako przełącznik (czyli niezależnie od kierunku kręcenia zawsze działanie będzie takie samo).
Do wyboru mamy następujące funkcje:
Załóżmy, że przeróbka dotyczy radia Pioneer i że chcemy mieć obsłużonych 7 opcji:
- off/on
- source
- band/escape
- next
- prev
- vol+
- vol-
Funkcję band/escape będzie obsługiwała rolka. Rolka dobrze się sprawdzi przy przełączaniu zakresów radia.
W związku z tym potrzebujemy prostego układu o schemacie jak poniżej:
Na płytce miejsca jest dużo, więc nie są konieczne rezystory SMD. Wystarczą zwyczajne, tradycyjne rezystory niskiej mocy, które łatwiej się lutuje. W moim przypadku były to SMD, bo po prostu takie miałem pod ręką.
Luty wyglądają średnio pięknie – nigdy nie nauczę się ładnie lutować;). Ważne że działają.
Jeśli mamy płytkę, żeby podłączyć ją do radia potrzebujemy prostego przewodu z wtyczką jack na końcu. Co ważne: musi to być wtyczka minijack STEREO. Wersja mono będzie działać niepoprawnie. Kabel łączymy z wtyczką zgodnie ze schematem:
Sterowanie z kierownicy Peugeot i Citroen – jak połączyć
Jeśli masz już gotową płytkę i kabelek, zostaje Ci złączyć wszystko ze sobą. Generalnie połączenie powinno być wykonane zgodnie ze schematem:
Powinno to wyglądać mniej więcej tak:
Jeśli montujesz pilota w Peugeocie lub Citroenie, połączenie widoczne na zdjęciu powyżej nie jest możliwe ze względu na brak miejsca na przewody. Dlatego w tym wypadku musisz wykonać jeden dodatkowy krok, czyli podłączyć przewody bezpośrednio do wyprowadzeń wewnątrz obudowy. Znajdziesz tam podłączoną do nich taśmę:
Taśma nie będzie już potrzebna, dlatego należy ją usunąć – najłatwiej po prostu ją odciąć przy wyprowadzeniach. Po operacji powinny wyglądać tak:
Tak szczęśliwie się składa, że szerokość blaszek idealnie pasuje do goldpinów, dzięki czemu otrzymujemy takie oto eleganckie i stabilne połączenie:
Przewody idealnie mieszczą się w małym otworze zaraz obok zatrzasku pilota. Całkiem, jakby był do tego celu stworzony. Dzięki niemu można poskładać pilota bez żadnych przeróbek i uzyskać efekt końcowy jak na zdjęciu:
Podczas podpinania przewodów dobrze jest je sobie jednoznacznie oznaczyć, żeby podczas wpinania w płytkę było wiadomo który za jaką opcję podpowiada.
Jeśli kwestię połączenia pilota z płytką masz załatwioną, czas na podłączenie jej do radia. W tym celu wtyczkę jack podłącz do gniazda Wired Remote w radiu (oznaczenie W/R w Pioneerach albo niebieskie gniazdo w Sony).
Od strony pilota najłatwiej połączyć płytkę przewodami, a do kostki pilota najlepiej wpiąć się używając standardowych goldpinów do płytek drukowanych. Pasują idealnie:
Dzięki temu można wygodnie połączyć ze sobą cały układ korzystając ze standardowych konektorów, które można nawet kupić gotowe w sklepach elektronicznych, albo wykorzystać z odzysku z różnego rodzaju urządzeń elektronicznych.
Po zlutowaniu płytki warto sprawdzić, czy na wyjściu na pewno pojawiają się poprawne rezystancje.
Jak widać na filmiku, rzeczywiste rezystancje czasem znacznie odbiegają od tych z tabeli. Nie należy się tym przejmować, bo dopuszczalna jest spora tolerancja wartości i pilot mimo to działa poprawnie. Jako dowód filmik, na którym całość jest już podłączona do radia i zasilania:
Podsumowanie
Modyfikacja sterowania radiem w Peugeotach i Citroenach jest najprostszą możliwą przeróbką. Nie wymaga rozkładania pilota ani przerabiania ścieżek na płytce drukowanej pilota. Jedyne co jest potrzebne, to rezystory, gotowa płytka miedziana (do kupienia w sklepach elektronicznych), rezystory i trochę przewodów.
Płytkę z rezystorami warto zamknąć też w małej plastikowej obudowie. Zyska na tym bezpieczeństwo i estetyka.
Koszt części może zamknąć się w 10zł. Czas potrzebny do wykonania modyfikacji, to najwyżej 2 godziny dla niewprawnej osoby.
Powodzenia!