Menu Zamknij

Radio Pioneer i pilot Renault – jak je ze sobą połączyć 4.72/5 (18)

radio pioneer i pilot renault

Wiele modeli Renault było wyposażonych w sterowanie radiem za pomocą pilota na kolumnie kierownicy. Pilot poręczny, uniwersalny, ale współpracujący tylko z fabrycznymi radiami. Przy odrobinie dobrych chęci, radio Pioneer i pilot Renault mogą się jednak ze sobą dogadać.

Sterowanie z kierownicy Renault rozwiązało w sposób dość nieoczywisty. Pilot (swoją drogą bardzo solidnie wykonany i przyjemnie pracujący), kryje wewnątrz niespodziankę: nie znajdziemy tam płytki drukowanej z widocznym układem ścieżek. Cały układ to w rzeczywistości struktura złożona z grubych metalowych blaszek, które zostały zalane plastikiem i tylko w niektórych miejscach z niego wystają. Spędziłem nad nim sporo czasu, ale nadal nie mam pewności jak dokładnie są poprowadzone „ścieżki”. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że radio Pioneer i pilot Renault łatwo się ze sobą nie połączą.

Mało tego: w pilocie nie ma też ani jednego rezystora albo elementu aktywnego, a przyciski zwierają ze sobą dwa z sześciu pinów w różnych konfiguracjach w zależności od oczekiwanej funkcji. Dodatkowo rolka działa na zasadzie impulsów, polegających na cyklicznym zwieraniu dwóch pinów do trzeciego.

Sekwencje zwarć pinów prawdopodobnie oryginalnie trafiają do układu scalonego, który potrafi je zinterpretować jako odpowiedni sygnał na wyjściu, które prowadzi już do radia.

Co Ci Francuzi….

Cóż, wymyślili jak wymyślili, ale najważniejsze że po kilku przeróbkach można pilota Renault dostosować do sterowania radiem Pioneer lub Sony.

W dodatku koszt takiej przeróbki powinien się zamknąć w cenie czteropaku średniej klasy piwa.

Radio Pioneer i pilot Renault – na czym polega przeróbka?

Radia Pioneer i Sony sterowane są poprzez podłączenie do wejścia Wired Remote określonej rezystancji. Różne wartości odpowiadają za różne funkcje (tabelka z wartościami w dalszej części). Czyli wciśnięcie przycisku na pilocie musi powodować podłączenie do wejścia oczekiwaną rezystancję. Najłatwiej realizuje się to za pomocą obwodów typu „drabinka rezystorowa” i generalnie do takiego rozwiązania prowadzi ta porada.

W normalnych okolicznościach wystarczyła by modyfikacja płytki drukowanej pilota i wlutowanie nowych rezystorów. Ale w przypadku pilota Renault nie jest tak łatwo. Nie ma ani płytki ani miejsca na rezystory wewnątrz obudowy.

Obydwa problemy da się jednak obejść i to właśnie znajduje się w poradzie.

Zaczynamy.

  1. Narzędzia i części

    – mały śrubokręt krzyżakowy
    – wiertarka/wkrętarka
    – małe wietrła (0,5mm, 2mm)
    – lutownica kolbowa
    – cyna
    – konektory goldpin (najlepiej pojedyncze) – wtyki i gniazda, 8szt
    – kilkadziesiąt centymetrów cienkiego pojedynczego przewodu (wystarczy 0,5mm, a może być nawet cieńszy)
    – kilka drucików do użycia jako zworki (ja używałem nóżek od diod LED – są idealne do takich zastosowań)
    – wtyczka minijack 3,5mm stereo (koniecznie stereo!)
    – kilkadziesiąt centymetrów dwużyłowego przewodu
    – kawałek uniwersalnej płytki miedzianej
    – rezystory (mogą być tradycyjne albo SMD jeśli lubisz sobie skomplikować życie przy lutowaniu)
    – najzwyklejszy miernik do sprawdzania rezystancji

  2. Pilot: modyfikacja

Pilot którego dotyczy przeróbka widzisz na zdjęciu poniżej. Ma 5 przycisków i rolkę (na moich zdjęciach jest już usunięta).

Renault pilot radia

Renault stosowało kilka modeli pilota (a przynajmniej modeli różniących się wyglądem) i niestety nie wiem czy pozostałe mają taką samą konstrukcję. Jeśli masz inną wersję, porównaj wygląd wnętrza. Być może różnice dotyczyły tylko obudowy.

 

Zaczynamy od rozkręcenia pilota: trzy śruby krzyżakowe z tyłu obudowy

Po odkręceniu zdejmujesz tylną część

renault-pilot-rozkrecenie1

a potem wysuwasz resztę z górnej części obudowy.

renault-pilot-rozkrecenie2

Zdejmujesz przyciski, gumki i wyciągasz całą rolkę razem ze sprężynką. Rolki się pozbywasz, ponieważ nie da się niestety wykorzystać jej do scrollowania, a jeden z jej pinów będzie potrzebny do obsługi pozostałych 5 przycisków.

renault-pilot-rozkrecenie3

Kiedy już masz wnętrze pilota na wierzchu, zabierasz się za wiercenie.

Tu zalecam uwagę i brak pośpiechu. Przewiercasz zarówno otwory pod nowe punkty lutownicze dla zworek (małe kropki na zdjęciach), ale też rozwiercasz ścieżki, żeby je bezpowrotnie rozłączyć. Musisz to zrobić, żeby każdy przycisk działał niezależnie i zwierał zawsze tylko jeden z pinów do masy. Uważaj, żeby robiąc otwór pod punkt lutowniczy używać wiertła o średnicy tak małej, jak to możliwe i żeby nie przerwać ścieżki. Masz ją tylko przewiercić na wylot.

Do dzieła: dużym wierłem przerywasz ścieżki w miejscach oznaczonych większym kółkiem z krzyżykiem w środku, a małym wiertłem robisz nowe otwory w ścieżkach w miejscach oznaczonych mniejszym kółkiem.

renault-pioneer-pilot-rozciecia1

renault-pioneer-pilot-rozciecia2

 

Po wierceniu przychodzi czas na lutowanie.

Miejsca, w których musisz wlutować zworki i elementy które ze sobą połączą, widzisz na zdjęciach poniżej. Żeby łatwiej zrozumieć co z czym łączymy, oznaczyłem trzema różnymi kolorami powierzchnie, które muszą być ze sobą zwarte.

renault-pilot-polaczenia-pioneer

renault-pioneer-pilot-połączenia

renault-pioneer-pilot-połączenia

 

Po wlutowaniu zworek upewnij się za pomocą miernika, czy na pewno wszystkie dobrze przewodzą i łączą właściwe miejsca w pilocie.

Po zakończeniu lutowania poskładaj pilota i sprawdź, czy przyciski poprawnie działają. Weź miernik i sprawdzaj, czy odpowiednie piny zwierają się do pinu 4 po przyciśnięciu odpowiedniego przycisku.

Na potrzeby tej porady przyjąłem sobie numerację pinów jak na zdjęciu:

pilot-opis

Pin 4 to „masa”. Każdy przycisk ma zwierać do niego jeden z pinów. Np. przycisk VOL+ musi zwierać pin 1 i 4. Podłącz miernik do tych pinów, wciśnij przycisk VOL+ i zobacz czy pojawi się zwarcie. Jeśli miernik pokaże kilka ohm, też jest ok.

Sprawdź w analogiczny sposób pozostałe przyciski. Powinny działać zgodnie z rozpiską:

Pin 1: VOL+
Pin 2: SRC (lewy)
Pin 3: Shift
Pin 5: SRC (prawy)
Pin 6: VOL-

Jeśli przyciski działają poprawnie, pilot jest gotowy.

3. Płytka z rezystorami

Jak napisałem wcześniej, sterowanie z kierownicy radiem Pioneer lub Sony wymaga podania na wejście Wired Remote określonej rezystancji. Masz już pilota, dzięki któremu wciśnięcie przycisku zamyka obwód na jednym z pinów, czyli jesteś w połowie drogi do sukcesu. Teraz wystarczy przed każdym przyciskiem podłączyć szeregowo rezystor, który spowoduje reakcję radia.

Konstrukcja pilota nie pozwala na montaż rezystorów wewnątrz, więc potrzebujesz zewnętrznego modułu. Moduł, to nawet trochę zbyt duże słowo. To po prostu płytka drukowana z 5 rezystorami, a każdy z nich połączony z odpowiednim pinem w pilocie. W moim przypadku wystarczyła płytka o wymiarach około 5x5cm. W połowie wysokości przeciąłem wszystkie ścieżki za pomocą cienkiego pilnika. Możesz też użyć do tego małego brzeszczota. Nad tym przecięciem będą wlutowane rezystory.

plytka-drukowana

Teraz wybierasz funkcje, jakie chcesz obsługiwać pilotem. Ja wybrałem te najbardziej przydatne i najczęściej używane:

  • VOL+
  • VOL-
  • SRC (pod przyciskiem „shift”)
  • NEXT (pod prawym SOURCE)
  • PREV (pod lewym SOURCE)

W związku z tym dobrałem rezystancje zgodnie z tabelą:

pioneer sony pilot wartosci

Wartości w tabeli pochodzą z realnych schematów pilotów Pioneer i Sony, ale jak widzisz między poszczególnymi funkcjami jest zawsze przynajmniej kilka kilo ohm różnicy, więc możesz użyć wartości około tej rekomendowanej. Np. zamiast 16k ohm możesz spokojnie użyć 15k ohm.

Po wybraniu rezystorów, musisz je po prostu przylutować.

W moim przypadku zastosowałem rezystory SMD, bo akurat takie miałem pod ręką. Dużo wygodniejsze, a przy okazji łatwiej dostępne, będą małe tradycyjne rezystory z nóżkami. Spokojnie wystarczą 0,25W.

Swoją płytkę zlutowałem na SMDkach, ale ponieważ są trudne w ręcznym lutowaniu zwykłą stożkową końcówką, luty wyglądają mało sexy. Wygląda to jak na załączonym obrazku.

plytka-rezystory

Zauważ, że czwarty rząd to zworka – ta ścieżka jest naszą „masą”, więc nie może mieć rezystancji po drodze.

Po przylutowaniu rezystorów, musisz po jednej ich stronie stworzyć węzeł, czyli zewrzeć je ze sobą. To miejsce będzie „wejściem”. Do tego celu użyj najlepiej nóżki od diody led, przewlecz ją przez otwory omijając ścieżkę nr. 4 i przylutuj.

Tak to wygląda na zdjęciu:

plytka-rezystory-zworka

Można to oczywiście zrobić bardziej elegancko (np. puszczając „masę” skrajną ścieżką i rozcinając tylko 5 pozostałych), ale płytka którą widzisz była pierwszą, testową wersją, więc estetyka stała w tym wypadku na dalszym miejscu.

Na końcu przylutuj konektory męskie, do których będą podłączone przewody. Od strony wejścia przylutuj 2 piny: jeden do ścieżki 4, a drugi do dowolnej innej (są ze sobą zwarte). Od strony wyjścia przylutuj 6 pinów, po jednym dla każdej ścieżki.

Powinno to wyglądać mniej więcej tak:

plytka-rezystory-piny

Po zlutowaniu sprawdź oczywiście czy wszystkie ścieżki przewodzą, dają właściwą rezystancję i nie zwierają się ze sobą. Jeśli jest ok, moduł rezystancji jest gotowy.

 

4. Konektory

Będziesz potrzebować dwóch rodzajów konektorów:

  • 6 krótszych, jednoprzewodowych, łączących wyjście modułu rezystancji z wejściami w pilocie
  • 1 dłuższego, dwuprzewodowego, łączącego wejście modułu rezystancji z gniazdem Wired Remote w radiu

Krótsze konektory chyba nie wymagają większego opisu. To po prostu krótkie kabelki zakończone po obydwu stronach goldpinami. Ważne jest tylko to, żeby plastikowe obudowy pinów założyć tylko po jednej stronie. Piny w pilocie są grubsze, więc po założeniu obudów nie będziesz w stanie ich wsunąć.

renault pioneer konektor
Długość tych konektorów dobierz według potrzeby. U mnie miały około 15cm, ponieważ moduł zamontowałem w obudowie kolumny kierownicy, niedaleko pilota.

Dłuższy konektor to dwużyłowy przewód zakończony małym jackiem stereo. Koniecznie musi to być wtyk stereo!
Przewody łączysz zgodnie ze schematem:

Czyli przewód podłączony do TIP powinien być wsunięty do gniazda wejściowego w module rezystancji (czyli pin 1,2,3,5 lub 6). Przewód podłączony do SLEEVE musi być podłączony do pinu 4.

Jeśli masz już komplet konektorów zostaje ostatni punkt programu

 

5. Połączenie elementów

Połączenie to już sama przyjemność. Mając wszystkie elementy układanki możesz zmontować układ zawierający rezystancje, jakich potrzebuje radio Pioneer i pilot Renault za pomocą swoich przycisków skieruje je na wejście Wired Remote.

Na grafikach widzisz ponumerowane piny w pilocie i wyjścia na module rezystancji.

pilot-opis

Połącz je dokładnie w taki sposób za pomocą krótszych konektorów.

renault pioneer pilot połączenie

renault pioneer pilot połączenie płytka

Do wejścia modułu rezystancji podłącz długi, dwużyłowy konektor zakończony wtykiem jack 3,5.

renault pioneer pilot

Po złączeniu wszystkiego ze sobą masz kompletny układ.

Po połączeniu, sprawdź jeszcze raz czy wszystko działa poprawnie. Podłącz miernik do końcówek TIP i SLEEVE we wtyczce jack i wciskaj kolejne przyciski. Sprawdź, czy pojawiają się rezystancje odpowiadające poszczególnym funkcjom przycisków.

Jeśli jest ok, Twoje radio Pioneer i pilot Renault będą mogły ze sobą współpracować.

 

Gratulacje!

 

Teraz jedyne co Ci pozostaje, to montaż całości w samochodzie i przeciągnięcie okablowania. Wielką zaletą pilota Renault jest fakt, że możez go zamocować w zasadzie w dowolnym samochodzie. Musisz tylko znaleźć odpowiednie miejsce na obudowie kolumny kierownicy i podłączyć całość do radia.

W moim przypadku pilot wylądował w Peugeocie.

Komentarze

Oceń: