Tym razem zamieszczam poradę jak dogadać ze sobą pilot Ford MK2 i sterowanie z kierownicy Pioneer lub Sony. Dotyczy to Fordów z pierwszej połowy lat dwutysięcznych.
W jednym z komentarzy pod opisem przeróbki pierwszego pilota Forda ktoś zapytał o analogiczny opis, ale dla pilota nowszej generacji. Chodziło o pilota montowanego między innymi w Focusie mk2, Mondeo Mk4, Galaxy, S-Max, C-Max i wielu innych Fordach produkowanych od pierwszej połowy lat dwutysięcznych. Obiecałem, że przyjrzę się sprawie jeśli wpadnie mi taki pilot w ręce i ostatnio właśnie tak się stało. Tak więc bez szczególnych wstępów przechodzę do rzeczy.
Pilot Ford mk2 i sterowanie z kierownicy Pioneer
Na początek dla porządku zdjęcie pilota, którego dotyczy przeróbka
Zaczynamy od dostania się do wnętrza obudowy i płytki drukowanej. W przeciwieństwie do starszego pilota Forda, którego otwarcie wymagało gęstej mieszaniny cierpliwości i szczęścia, pilot drugiej generacji otwiera się banalnie prosto. Wystarczy odkręcić dwie śrubki widoczne od spodu pilota, podważyć tylną część obudowy i gotowe. Naszym oczom pojawia się widok jak na zdjęciu.
Wszystko jak na dłoni i nawet nie trzeba wyciągać płytki żeby wykonać modyfikację. Ale od tego momentu sprawa trochę się gmatwa.
Otóż
W pierwszej wersji pilota płytka była standardową, podręcznikową drabinką rezystancyjną. Ponadto kolejność przycisków (czyli wzrost rezystancji odpowiednich funkcji) była taka jak w Pioneerze i Sony. No i sygnał wchodził pinem 1 i wychodził pinem 2.
W drugiej wersji pilota Ford jednak postanowił zrobić inaczej. Co prawda nadal wykorzystuje drabinkę rezystorów, ale nie dość że w układzie mamy jednocześnie połączenia szeregowe i równoległe, to jeszcze sterowanie jest między pinami 1 i 3, a pinem 2. Żeby tego było mało, piny 1 i 3 (każdy z nich zwiera do 2 inną rezystancję) też są względem siebie równoległe. Zagmatwane, ale ostatecznie to tylko matematyka. Jeszcze ciekawiej robi się dalej.
Otóż okazuje się, że na wyjściu pilot dla poszczególnych opcji zwracał rezystancje rosnące w odwrotnym kierunku, niż wymaga tego Pioneer i Sony. Jeśli brzmi to niezbyt jasno, wyjaśnię tak: dla Pioneera najniższą rezystancję ma opcja Source, a najwyższą VOL-. W przypadku pilota Forda jest zupełnie odwrotnie, co wynika z innego poprowadzenia ścieżek niż by było dla nas wygodne. Niby drobiazg, ale oznacza że nie można wykorzystać w pełni oryginalnego układu ścieżek.
Wszystko to do kupy powoduje, że wymyślenie prostej przeróbki tego pilota wymagało trochę więcej czasu, ale ostatecznie okazuje się że modyfikacja jest banalna.
Do brzegu z tą przeróbką
Po technicznym bełkocie można przejść do mięsa. Jeśli masz już rozebranego pilota, widzisz płytkę o układzie, jak na grafice poniżej:
Teraz grzejesz lutownicę i usuwasz rezystory zaznaczone na czerwono na grafice poniżej, czyli… wszystkie:
Następny krok, to przylutowanie nowych rezystorów, zrobienie jednej zworki i rozcięcie jednej ścieżki. Wszystko zgodnie ze schematem poniżej:
Wszystko pięknie, tylko pewnie zastanawiasz się jakie wartości mają mieć poszczególne rezystory. Słusznie, i tu na chwilę musimy się zatrzymać, żeby je wybrać.
Pilot Ford mk2 i sterowanie z kierownicy Pioneer – wybór rezystorów i funkcji
Na początek rozpiska rezystancji, jakie po przeróbce będą się pojawiać na wyjściu dla poszczególnych funkcji
source | R6 |
next | RN |
prev | RN + R4 |
vol + | RN + R3 |
vol – | R1 |
Tak z kolei prezentują się rezystancje, jakich oczekuje Pioneer i Sony, żeby zadziałała określona funkcja:
Wartości rezystorów dla radia Pioneer:
source | 1,2k | 1,2k |
next | 8,0k | 8,0k |
prev | 11,25k | 8,0k + 3,25k |
vol + | 16,0k | 8,0k + 8,0k |
vol – | 24,0k | 24k |
Wartości rezystorów dla radia Sony:
source | 2,2k | 2,2k |
next | 8,8k | 8,8k |
prev | 12,1k | 8,8k + 3,3k |
vol + | 16,8k | 8,8k + 8,0k |
vol – | 23,6k | 23,6k |
Producent: | R6 | RN | R4 | R3 | R1 |
Sony | 2,2k | 9,1k | 3,0k | 7,5k | 24k |
Pioneer | 1,2k | 8,2k | 3,0k | 7,5k | 24k |

Pilot Ford mk2 i sterowanie z kierownicy Pioneer – połączenie z radiem
Powodzenia i pochwalcie się w komentarzach efektami swojej pracy