Menu Zamknij

Jak zrobić sterowanie radiem z kierownicy? 5/5 (14)

ford pioneer sterowanie

Sterowanie radiem z kierownicy to jedno z tych elementów wyposażenia samochodu, które warto mieć. Wpływa zarówno na wygodę jak i bezpieczeństwo, bo zwalnia z konieczności odrywania rąk od kierownicy. Co jednak jeśli Twój samochód nie jest w tę opcję wyposażony? Jest na to rada.

Sterowanie radiem z kierownicy – co i jak?

ford pioneer sterowanie

Z kierownicy można sterować w zasadzie każdym radiem dostępnym na rynku. Generalnie są dwie technologie sterowania: sygnałem cyfrowym (impulsowo) i analogowym (rezystancyjnie).

Radia sterowane cyfrowo niestety wymagają interfejsu z elementami aktywnymi, które będą potrafiły „przetłumaczyć” sygnał dawany przez pilota na sygnał zrozumiały dla radia marki które posiadasz. Cyfrowo sterowane są m.in. radia Alpine, Kenwood, JVC, Blaupunkt. 

Za to radia sterowane rezystancjami są bardzo wdzięcznym obiektem dla amatorów samodzielnych przeróbek, bo pozwalają na doposażenie samochodu w sterowanie radiem z kierownicy za cenę równą kosztom części (kilka do kilkunastu złotych) i ewentualnie kosztowi pilota jeśli takowego nie posiadasz. Rezystancyjnie sterowane są radia marek Pioneer i Sony. Jeśli masz takie radio, możesz bardzo łatwo doposażyć swój samochód w sterowanie z kierownicy za grosze. W dalszej części dowiesz się jak to zrobić.

Sterowanie radiem z kierownicy – jak to działa?

Zasada jest bardzo prosta i wykorzystuje drabinkę rezystancyjną. Taka drabinka to nic innego, jak ciąg rezystorów połączonych szeregowo. Za każdym kolejnym rezystorem jest podłączony przełącznik zamykający obwód. Im dalszy przycisk na drabince, tym więcej rezystorów w szeregu zostanie zamkniętych w obwodzie, więc tym większa rezystancja pojawi się na wejściu. W ten sposób mamy możliwość uzyskania niemal dowolnej liczby funkcji obsługiwanych pilotem wykorzystującym zaledwie dwa przewody. To wielki plus.

drabinka rezystorowa

Minusem drabinki rezystancyjnej są rozmiary płytki drukowanej i ilość elementów (każda funkcja pilota potrzebuje przełącznika i rezystora).

W początkowych latach wprowadzania do samochodów sterowania radiem z kierownicy w zasadzie wszyscy producenci korzystali z układów rezystancyjnych. Piloty miały po 5-6 przycisków i pozwalały na sterowanie podstawowymi funkcjami, więc taka technologia w zupełności wystarczała. Z czasem kierownice zaczęły obrastać przyciskami, które dodatkowo zaczęły zmieniać się w rolki czy elementy dotykowe, a do tego potrzebna już była technologia cyfrowa. Dlatego też obecnie produkowane samochody mają już właśnie cyfrowe sterowanie radiem z kierownicy, w dodatku realizowane po szynie CAN.

No dobrze, ale jak zrobić sterowanie radiem z kierownicy?

Jeśli masz radio sterowane cyfrowo, musisz kupić odpowiedni interfejs. Tu nie ma wielkiej filozofii – możesz poszukać takich na ebay albo ceneo

Jeśli masz Pioneera albo Sony, masz dwie opcje:

 

W pierwszym przypadku odpowiedź masz jak na dłoni – wystarczy że zapoznasz się z interesującą Cię poradą. Efekt końcowy może wyglądać jak na filmie:

Jeśli jednak nie masz w swoim samochodzie pilota, zachęcam Cię do wzięcia spraw w swoje ręce. Piloty Renault i Forda są na tyle uniwersalne, że możesz je zamontować do swojej obudowy kolumny kierownicy. Z doświadczenia wiem, że np. pilot Renault całkiem nieźle pasuje do osłony kierownicy w Peugeocie 306, bo sam taką przeróbkę wykonałem. Wystarczyło wyciąć w osłonie odpowiedni otwór pod pilota, przeciągnąć przewód sterowania do radia i gotowe.

Piloty Forda i Renault są tanie jak barszcz i możesz je kupić za dosłownie 20zł, więc moim zdaniem koszt jak najbardziej warty zaryzykowania.

Porady do których linkowałem powyżej dotyczą pilotów widocznych na zdjęciach:

sterowanie radiem z kierownicy

sterowanie radiem z kierownicy Peugeot

 

Komentarze

Oceń: