Po modyfikacjach pilotów Opla i Renault, przyszedł czas na kolejną przeróbkę. Tym razem będzie to pilot Ford i sterowanie radiem Pioneer z kierownicy. W tym konkretnym przypadku jest to pilot montowany m.in. w Focusie Mk1 i Mondeo Mk3
Ford i sterowanie radiem Pioneer
Modyfikacja pilota Forda jest dużo prostsza niż w przypadku Opla i Renault. Układ ścieżek w tym pilocie również jest oparty na drabince rezystorów, ale kolejność rezystorów i przypisanie do przycisków jest niemal identyczne jak w przypadku sterowania radiami Pioneer i Sony.
Demontaż pilota Ford
W pierwszym kroku trzeba wymontować pilota z samochodu. Sprawa jest banalnie prosta, bo pilot trzyma się na jednym zatrzasku, który wystarczy podważyć od spodu płaskim śrubokrętem. Po podważeniu pociągamy pilota i gotowe.
Więcej zabawy jest już niestety z samym rozłożeniem pilota i dobraniem się do płytki drukowanej. Żeby ją wysunąć, trzeba najpierw zdemontować wszystkie przyciski, a do tego celu idealny będzie jak najmniejszy, precyzyjny płaski śrubokręcik. Najlepiej zegarmistrzowski, bo miejsca jest bardzo niewiele.
Wszystkie przyciski są zamocowane na zatrzask na małych trzpieniach. Na filmiku widać dokładniej jak przebiega demontaż:
Żeby uwolnić przycisk, trzeba podważyć płaskim śrubokrętem „listek” nałożony na bolec. Praca żmudna i delikatna, ale da się zrobić. Po wyjęciu przycisków możemy wysunąć płytkę drukowaną.
Przeróbka pilota Ford i sterowanie radiem Pioneer
Kiedy mamy w rękach płytkę, zabieramy się do właściwej roboty. Na początek trzeba usunąć wszystkie rezystory z pilota Forda i rozciąć jedną ścieżkę (miejsce zaznaczone czerwonym kółkiem)

Następnie trzeba wlutować nowe rezystory, ale tu na chwilę musimy się zatrzymać.
Wybór rezystorów dla radia Pioneer i Sony
Jak wspomniałem wcześniej, układ pilota Forda jest oparty na drabince rezystorowej, czyli każdy kolejny przycisk kieruje na wyjście rezystancję równą sumie wszystkich wcześniejszych rezystorów. W tym pilocie mamy 5 przycisków i odpowiadają im odpowiednie rezystancje:
source | R1 |
next | R1 + R2 |
prev | R1 + R2 + R3 |
vol + | R1 + R2 + R3 + R4 |
vol – | R1 + R2 + R3 + R4 + R5 |
Tak z kolei wyglądają wartości rezystancji potrzebnych do uruchomienia odpowiednich funkcji w radiach Pioneer i Sony:
Teraz wystarczy prosta matematyka, żeby wyliczyć wartości potrzebnych rezystorów.
Wartości rezystorów dla radia Sony:
source | 2,2k | 2,2k |
next | 8,8k | 2,2k + 6,6k |
prev | 12,1k | 2,2k + 6,6k + 3,3k |
vol + | 16,8k | 2,2k + 6,6k + 3,3k + 4,7k |
vol – | 23,6k | 2,2k + 6,6k + 3,3k + 4,7k + 6,8k |
Wartości rezystorów dla radia Pioneer:
source | 1,2k | 1,2k |
next | 8,0k | 1,2k + 6,8k |
prev | 11,25k | 1,2k + 6,8k + 3,25k |
vol + | 16,0k | 1,2k + 6,8k + 3,25k + 4,75k |
vol – | 24,0k | 1,2k + 6,8k + 3,25k + 4,75k + 8k |
Jak widać dla radia Sony rezystory są łatwe do dobrania i pasują do szeregu, ale Pioneer ma mniej standardowe wartości. Na szczęście Pioneer przewiduje tolerancję rezystancji dla każdej funkcji, więc można używać najbliższych wartości.
Podsumowując: w zależności od marki radia, potrzebne będą rezystory o wartościach:
Producent: | R1 | R2 | R3 | R4 | R5 |
Sony | 2,2k | 6,6k | 3,3k | 4,7k | 6,8k |
Pioneer | 1,2k | 6,8k | 3,3k | 4,7k | 8k |
Te rezystory wlutowujemy w odpowiednich miejscach na płytce:

Oprócz wlutowania rezystorów, konieczne jest też wlutowanie zworki (np. z kawałka drucika od rezystora czy kondensatora) w miejscu widocznym na schemacie.
Pilot jest gotowy. Teraz składamy go z powrotem i montujemy w samochodzie.
Jedyne czego jeszcze potrzeba, to dorobienie przewodu jack i wpięcie go do kostki, którą znajdziecie za radiem. Kostka wygląda jak na zdjęciu:
Dokładny opis zlutowania kabelka jack znajduje się w opisie modyfikacji pilota Renault
Po tak wykonanej przeróbce pilot Ford i sterowanie radiem Pioneer będą ze sobą współpracować w taki oto sposób: